اهداف و نکات شربت دهی به زنبور

 
 

یک زنبور دار بایست بسته به فصل و متناسب با نیاز زنبور, اهداف و نکات مهم آن اقدام به شربت دهی کند.

۱. اهداف
۱_۱ شربت دهی اگر برای ایجاد ذخیره کلونی باشد .
 در این نوع شربت دهی معمولا برای ایجاد ذخیره برای زمستان گذرانی , از  ترکیب ۲ شکر و ۱ آب در شربت استفاده می کنند ,تا زنبور وقت زیادی را برای غلیظ کردن آن صرف نکرده و سریع تر ذخیره شود .
در این نوع شربت دهی جهت ذخیره شربت نبایست با از دست دادن زمان, مواجه  با خنک شدن هوا در پاییز شده و زنبوران نتوانند از شربت غلیظ جهت ایجاد ذخیره استفاده کنند .
محدودیت خاصی در این نوع شربت دهی وجود ندارد و تا جایی که زنبوران و لاروها نیاز به تغذیه دارند می توان هر روز هم به زنبوران شربت داد.
عدم انجام شربت دهی برای جبران کمبود ذخیره , خسارت سنگینی را تا نابودی کامل کلونی در شروع فصل بهار و آغاز جمعیت افزایی و همچنین زمستان گذرانی می انجامد.
۱_۲ شربت دهی اگر  برای تحریک ملکه برای تخم ریزی باشد .
در این نوع شربت دهی بایست از شربت رقیق  با ترکیب ۲ آب و ۱ شکر استفاده شود.
رسیدن شهد رقیق و روزانه با مقدار کم "حدود یک لیوان" در آغاز فصل بهار و فصل پاییز ,جهت آماده کردن زنبوران برای پروسه زمستان گذرانی ,تاثیر بسزایی در تخم ریزی گسترده ملکه وجمعیت زایی دارد .
۱_۳ شربت دهی اگر برای تقویت زنبوران کندوی پیوند ملکه باشد .
هنگامی که کندویی را بخواهیم برای پذیرش پیوند ملکه اماده کنیم و زنبوران استقبال خوبی با ژل ریزی مناسب از پیوند ها داشته باشند , بایست از حدود یک هفته قبل با شربت یک به یک زنبوران تغذیه شوند .
می توان در شربت به ازای هر لیتر مقدار کمی گرده " حدود ۲ گرم " داخل شربت حل کرد.

۱_۴ شربت دهی اگر برای تولید ژل رویال باشد .
این نوع شربت دهی ارتباط مستقیم  به دمای هوا دارد .
اگر هوا خنک هست بایست از شربت یک به یک و اگر هوا معتدل و گرم باشد از شربت ۲ شکر و ۱ آب استفاده می شود .
اضافه کردن ۲ گرم گرده در یک لیتر آب در تحریک زنبوران به ژل ریزی بهتر , موثر است .
۱_۵ شربت دهی اگر  برای مسمومیت زنبور باشد.
اگر زنبور ها با سم پاشی باغات و زمین های کشاورزی مسموم شوند لازم است هر چه سریع تر با شربت رقیق ۲ آب و ۱ شکر به همراه ۱۰ سی سی آبلیمو در لیتر به زنبوران برای درمان موثر مسمومیت اقدام کرد .
لازم به ذکر است که هرگز از شربت غلیظ استفاده نشود چرا که هم استفاده  آن برای زنبور زمان بر هست و هم زنبور اقدام به ذخیره آن می کند و ذخیره چنین شهدی که توسط زنبور مسموم انجام شده , برای سلامتی انسان مضر است .
۱_۶ شربت دهی اگر برای درمان کلونی های بیمار باشد .
اگر کلونی مبتلا به نوزما , لوک , یبوست , مبارزه با کنه و  .... باشد , بایست از شربت رقیق ۲ اب و ۱ شکر همراه داروی تجویز شده با دوز مناسب استفاده شود .
در این نوع استفاده از شربت دهی می توان برای گرفتن نتیجه سریع تر , شربت را در صورت امکان ,اسپری کرد .
۱_۷ شربت دهی اگر برای افزایش میزان ذخیره عسل باشد .
زنبورداران با تجربه می دانند که اگر در هنگام جمع آوری شهد , روزی یک لیوان شربت رقیق ۲ آب و یک شکر به زنبور بدهیم , چون این مقدار کم بوده و رقیق هم هست , زنبور برای تغلیظ ان وقت صرف نکرده و برای مصرف روزانه و لاروها استفاده می کند .
این کار بدون تغییر ساکاروز, تاثیر زیادی در ذخیره بیشتر عسل دارد.
۱_۸ شربت دهی  اگر برای تولید عسل تغذیه باشد .
با توجه ضربه ای که صنعت زنبورداری کشور در استفاده نابجای تولید این نوع عسل و صادر کردن عسل تغذیه بجای عسل خالص خورده است, در اعتراض به این رفتار , از شیوه تولید آن خودداری می کنم .

۲. نکات مهم در شربت دهی
۲_۱ برای شربت دهی حتما بایست از  ظرف مخصوص آن استفاده کرد تا زنبوران در شربت غرق نشوند و تلفات زیادی متوجه کلونی نشود. انداختن چند تکه شاخه انگور در غرق نشدن زنبوران موثر است .
۲_۲ شربت دهی بایست داخل کندو انجام شود.
اقدام به شربت دهی در بیرون از کندو ها و فضای زنبورستان , خوی غارت زنبور را بیدار می کند.
۲_۳ شربت دهی بایست به تمام کلونی ها انجام شود.
دادن شربت به کلونی های ضعیف یا کندوچه های پرورش ملکه, اتفاقا نتیجه عکس داشته و این کندوها توسط کلونی های قوی, غارت خواهند شد .
۲_۴ شربت دهی مخصوصا در زمان فقر شهر در صحرا , هنگام غروب آفتاب وقتی که بیشتر زنبوران صحرا رو به کندو برگشته اند, انجام گیرد تا از پدیده غارت جلوگیری شود .
۲_۵ دقت شود که شربت به بیرون از کندو نریزد. پخش شدن بوی شربت در زنبورستان باعث ایجاد روحیه غارت در زنبور ها می شود .
نکته : نسبت ترکیب آب و شربت در برخی موارد با توجه به نیاز و تجربه می تواند متغیر باشد.

موفق باشید - محمدصادق قادری